Sunday, January 2, 2011

Tahun Baru.. Cabaran Baru.. Ayuh!

Tahun baru muncul kembali.. 2010 meninggalkan pergi, 2011 menjengahkan diri.. setiap orang sibuk memasang azam tahun baru masing2.. ade yg bersifat peribadi, duniawi, ukhrawi, dan mcm2 lagilah.. ape jua niat dan azamnye, pastinya prasaan berkobar2 tu mencanak2! apa azam kita tahun ini? bagaimana pula azam kita tahun lalu? sudah tercapai? kalau sudah, alhamdulillah.. kalau belum, 'renew' azam itu pada tahun ini... jangan hangat-hangat tahi ayam sudahlah.. hehehe.. 

Kalau nak diimbau kembali segala yang berlaku sepanjang 2010 ini, mgkin mengambil masa 2 hari untuk bercerita, namun, terlalu byk suka dan duka yng bley kita jadikan pengajaran dan iktibar bersama... ape yang berlaku sumenya adelah ujian dari ALLAH SWT.. baik yang manis, mahupun yang manis.. namun, ape yg menarik perhatian penulis, peristiwa kemenangan pasukan kebangsaan Malaysia di dalam pertandingan AFF Piala Suzuki yang pastinya menggamit kenangan kehebatan bolasepak negara suatu ketika dulu.. sudah lame penulis ingin merasai saat2 begini.. skeptikal penulis selama ini, bola sepak negara tidak akan berubah selagi jurulatihnya tidak mempunyai CV yang hebat.. namun, ape yang belaku adalah sbaliknya.. oach K Rajagobal [penulis ada perasan sepanduk kat Jakarta tertera nama RAJAGOMBAL..kasian..] bukanlah seorang superstar dalam team Malaysia ketika itu.. amat jarang seorang pemain bola sepak yang terhebat berjaya membimbing pasukan kendaliannya mencapai kejayaan yang gemilang.. contoh paling hampir, Saudara Diego Maradona dalam kempen Piala Dunia 2010.. beliau mmg diakui antara pemain terbaik dunia yg pernah dilahirkan, tetapi pasukan bimbingannya tidaklah sehebat namanya dalam kempen tersebut.. apapun, tahniah diucapkan kepada team Malaysia kerana telah menunjukkan prestasi yg mengkagumkan dan diharap akan terus maju kehadapan, bukan kebelakang [dialog iklan petronas yg ade hafsham tuh..] 

Semoga tahun baru yang tiba ini, menjadikan kita seorang yang lebih tabah, cekal, kuat semangat, tidak mudah berputus asa... selagi azam kita tidak dapat dicapai, teruskan usaha kita! pertingkatkan kualiti hidup dan amalan kita spanjng tahun ini.. berazamlah untuk jadi yang terbaik! berazamlah untuk menjadikan hari ini lebih baik dari hari semalam dan bertekadlah untuk menjadikan hari esok lebih baik dari hari ini.. bukankah itu sifat orang2 mukmin yang disukai oleh Allah SWT? bersyukurlah... bersyukurlah.. Nescaya, Allah akan tambahkan lagi nikmat keatasmu.. :)

No comments:

Post a Comment